Grote ophef om WK-commerical van Jumbo met Toppers: 'Jullie moeten je kapot schamen'

Door Redactie
Toppers kostuums

De nieuwe reclamespot van supermarktketen Jumbo voor het WK voetbal leidt op sociale media tot verontwaardigde reacties. In de commercial zijn een stel polonaise lopende bouwvakkers te zien. Dat ligt gevoelig want het toernooi in Qatar is juist omstreden vanwege de slechte werkomstandigheden voor de gastarbeiders die de stadions moesten maken.

In het spotje zitten veel BN'ers, zoals de Toppers, rapper Donnie en Frank Lammers.

Boze reacties

'Jumbo moet zich echt kapot schamen voor deze reclame voor het WK in Qatar', zegt iemand bijvoorbeeld op Twitter. 'Hoe schaamteloos wil je het hebben?' Een ander noemt het 'heel stom en naïef'. 'Lijkt mij totaal ongepast en wat mij betreft stopt Jumbo direct met de reclame.'

'Zorgvuldige afweging gemaakt'

Jumbo kon niet direct reageren. De super verklaarde vorige maand nog zich in zijn communicatie-uitingen rond het WK uitsluitend op het Oranjelegioen te zullen richten. 'We realiseren ons goed dat er gevoeligheden zijn rondom dit WK voetbal in Qatar. We hebben een zorgvuldige afweging gemaakt ten aanzien van de wijze waarop we dit jaar inspelen op het Oranjegevoel voor en tijdens het WK voetbal.'

De Toppers

De Toppers, die een grote bijrol hebben in een omstreden WK-commercial van de Jumbo, verwijzen voor een reactie naar de supermarktketen. Dat laat hun woordvoerder woensdagochtend weten. Jumbo kon woensdagochtend nog geen reactie geven. Frank Lammers en rapper Donnie, die ook in de spot te zien zijn, waren niet voor commentaar bereikbaar.

Aan de 'spelregels' gehouden

Het omstreden WK-spotje van de Jumbo 'voldoet aan alle spelregels'. Dat laat directeur Frank Volmer van de Stichting Etherreclame (Ster), verantwoordelijk voor de reclameblokken op de publieke zenders, woensdag desgevraagd weten. 'Het spotje is, zoals het dan heet, door onze 'wasstraat' heen gegaan, zoals alle commercials', legt Volmer uit. 'We controleren of de bijdrage voldoet aan een aantal technische criteria. En maken de inschatting of de Reclame Code Commissie als er klachten binnen zouden komen, een reden zou kunnen bedenken om de spot af te keuren. Dat was volgens ons in dit geval niet zo.'

'Geen smaakpolitie'

Volmer beklemtoont dat de STER 'geen smaakpolitie' is. 'Wij oordelen niet of een bepaald spotje een gelukkige keuze is.' Het is volgens de directeur niet aan de STER om spotjes bij commotie van de buis te halen. 'Het is aan Jumbo om te bepalen of de campagne wordt voortgezet', aldus Volmer. Hij mag niet zeggen hoe lang de omstreden commercial op televisie te zien blijft.

Klachten

De Reclame Code Commissie heeft woensdagochtend klachten ontvangen over een omstreden WK-commercial van de Jumbo. Dat laat een woordvoerder van de Stichting Reclame Code desgevraagd weten. Zij kan nog niet zeggen of de klachten met voorrang gaan worden behandeld: 'Daar gaan we vandaag naar kijken'.

Bron: ANP | Beeld: Peter Smulders

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.