• Royals
  • Overleden

Prins Harry gaat makkelijker gesprek aan over suïcidale gedachten

Prins Harry gaat makkelijker gesprek aan over suïcidale gedachten

Prins Harry kan nu beter gesprekken voeren over suïcidale gedachten door zijn vrouw Meghan. Dat heeft de hertog van Sussex verteld in een extra aflevering van zijn docuserie met Oprah Winfrey, The Me You Can't See. Hij is beter voorbereid en voelt zich zekerder om zo'n gesprek aan te gaan met mensen die zelfmoordgedachten hebben.

In het begin wist hij hij niet wat hij moest zeggen tegen zijn vrouw toen zij hem vertelde dat ze overwoog zelfmoord te plegen. 'Veel mensen vinden het moeilijk om zo'n gesprek te voeren, omdat ze niet weten wat ze moeten doen', aldus Harry. Volgens hem is het niet nodig je daarover zorgen te maken. 'Het enige wat je hoeft te doen is: er zijn en luisteren.' Dat heeft hij naar eigen zeggen geleerd door de moeilijke periode waar zijn vrouw doorheen ging.

Schaamte

Eerder in de serie vertelde de hertog dat hij zich schaamt voor de manier waarop de gesprekken over suïcidale gedachten met Meghan waren verlopen. 'Nadat ze het voor het eerst aan mij had verteld, moesten we meteen door naar een evenement in de Royal Albert Hall. Daar stapten we af op een muur van camera's en pers en moesten we doen alsof alles oké was', aldus Harry in de serie The Me You Can't See, die te zien is op streamingdienst Apple+.

Anders aanpakken

Zo'n gesprek zou de hertog nu anders aanpakken. In plaats van doorgaan met de dagelijkse bezigheden, zou hij de tijd nemen om te praten. Dat is ook zijn advies aan de kijkers: 'Onderdeel zijn van het gesprek is de eerste stap die je moet nemen.'

Denk je aan zelfmoord? Neem contact op met 113 (0900 0113). De crisislijn is 24/7 open, ook kun je er terecht voor therapie met een psycholoog, of doe de zelfhulpcursus. Anoniem en vertrouwelijk.

Bron: ANP | Beeld: Brunopress

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.