Johan Derksen, de man die overal een (vaak ongezouten) mening over heeft, maakte afgelopen week in Veronica Inside een racistische opmerking waardoor social media in de fik vloog. Gisteravond waren alle ogen op hem gericht.

Zou hij excuses maken?

Geen sorry

Nee, zoals verwacht ging de analist niet door het stof. Wel erkende Derksen dat zijn opmerking over rapper Akwasi en Zwarte Piet verkeerd was. Maar de hij vindt wel dat hij het volste recht had om de 'grap' te maken. Dat bleek in een speciale uitzending van het programma.

Verkeerde grap

Derksen "ergerde" zich aan de speech die Akwasi gaf tijdens het Black Lives Matter-protest op de Dam en dacht: die mag wel even een tikje terug hebben. 'De intentie was niet meer dan een grap.' De voetbalanalist noemde de reactie van Akwasi op zijn uitspraken niet zo interessant. 'Als hij zich dit kan permitteren, mag ik toch wel een grap over zo'n man maken? Ik heb totaal geen spijt van deze grap ondanks het feit dat het een verkeerde grap was. En ook op het verkeerde moment.'

Article continues after the ad

Huidskleur

Derksen stelde zijn opmerkingen over Akwasi vooral te hebben gemaakt omdat de analist zich ergerde aan het gedrag van de rapper op de Dam. Akwasi stelde dat hij Zwarte Piet zou schoppen als hij hem zag in november. Volgens Derksen had hij dezelfde grap gemaakt als Akwasi een witte huidskleur had gehad.

Record kijkcijfers

Veronica Inside is maandag door flink wat meer mensen bekeken dan normaal. De uitzending waarin Johan Derksen in debat ging met advocaat Natacha Harlequin en oud-voetballer Dries Boussatta trok liefst 1,7 miljoen kijkers, blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Nog niet eerder wist het programma, ook niet toen het bij RTL te zien was, zo veel kijkers te trekken.

Bekijk hieronder de hele uitzending van Voetbal Inside terug.

Bron: Voetbal Inside Beeld: Peter Smulders

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.