Waar ex-partners van BN’ers vóór het Instagram-tijdperk razendsnel uit beeld verdwenen, hebben ze tegenwoordig een commerciële waarde. Bekendste voorbeeld: Monique Westenberg, van André Hazes. Al lijken de twee elkaar nu weer helemaal gevonden te hebben.

Het voor veel mensen sympathieke imago dat Monique de afgelopen tijd heeft gecreëerd, is niet zomaar ontstaan. Al vanaf het moment dat Monique een relatie kreeg met André, werkte ze op doordachte wijze aan haar public relations. Zo kreeg Monique circa 600.000 volgers op Instagram. Let wel: André heeft er maar tweehonderdduizend meer, terwijl hij de grote ster van de twee is. Wie haar Instagram-berichten van de afgelopen jaren in de gaten hield, kon zien dat ze haar status als ‘vrouw van’ en ‘moeder van’ zoontje André junior (3) handig inzette. Omdat Monique veel volgers heeft, kan ze bepaalde producten of behandelingen handig onder de aandacht brengen.

Article continues after the ad

Bekende moeder

Haar Instagram-pagina staat dan ook vol met verwijzingen naar diverse (kinder)kledingmerken en cosmeticaproducten. Het ligt voor de hand dat Monique daar een vergoeding of fikse korting voor krijgt, of betaald wordt in producten of behandelingen. In mei 2018 startte Monique daartoe haar eenmanszaak Noël Creative; Noël is haar tweede voornaam. De werkzaamheden van Noël Creative worden in het uittreksel van de Kamer van Koophandel (zie foto) als volgt omschreven: Beoefening van podiumkunst en media-activiteiten. In de praktijk kreeg Monique een rol als ‘bekende moeder’ in het EO-programma Vier handen op één buik toebedeeld, waarbij ze een 17-jarig meisje bijstond tijdens haar zwangerschap, de bevalling en de periode daarna. Daarnaast haalde Monique haar inkomsten uit de exploitatie van haar liefdes- en gezinsleven in de reallifesoap André Hazes: ik haal alles uit het leven en de Essent-reclame, waarin het gezin Hazes centraal stond.

Beeld: Peter Smulders 

Dit artikel komt uit Story. Editie 09 ligt nu in de winkel of lees het artikel via Tijdschrift.nl.

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.