De feestdagen zitten erop en dus ook de tijd dat je dagelijks heerlijk gaat eten. Een aantal kilo's aankomen in deze tijd van het jaar is normaal, maar hoe kom je er weer vanaf? Als je deze dagelijkse gewoonten verandert, gaat dat zeker lukken. 

1. Geen frisdrank meer

De frisdranken die je voor de feestdagen in huis hebt gehaald moet je zo snel mogelijk wegdoen. Er zit zo super veel suiker in, dat je beter een glas water of thee kunt drinken. Wil je wat smaak aan je water? Voeg dan wat citroen, limoen of bijvoorbeeld munt toe. Ook alcoholische drankjes zul je vanaf nu moeten minderen. Tijd om te detoxen en bijvoorbeeld alleen nog maar in het weekend te drinken. 

Article continues after the ad

2. Meer slapen

Van kerstavond tot oud en nieuw: weinig slaapt komt veel voor tijdens de feestdagen. Tijd om dit in te halen! Wist je namelijk dat een extra uut slaap per nacht je tot wel zeven kilo per jaar doet afvallen? Dit blijkt uit berekeningen van een onderzoeker van de Universiteit van Michigan.

3. Eet langzaam

Neem de tijd voor elke maaltijd. Van het ontbijt tot de lunch en het avondmaal. Wanneer je eten snel naar binnen schrokt, krijgt je maag niet goed het sein van verzadiging. Hierdoor ga je te veel eten en dat betekent extra calorieën.

4. Vleesloze dagen

Vegetarische maaltijden zijn doorgaans gezond en slank. Logischerwijs wegen vegetariërs 20% minder dan vleeseters. Hier zijn vele redenen voor, maar groenten spelen een sleutelrol. Groenteburgers, linzensoep en andere groenterijke voeding zitten vol vezels. Vezels geven je een voldaan gevoel en zijn caloriearm. Regelmatig vlees vervangen door groente of vleesvervangers zal zich geleidelijk uitbetalen in gewichtsverlies.

5. Eet van kleine borden

Nuttig je avondeten van een lunchbord in plaats van een dinerbord en je eet automatisch minder. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen meer opscheppen en meer eten van grotere borden. Een kleiner bord of een kom zorgt een verminderde inname van 100 tot 200 calorieën. Pas hetzelfde trucje toe bij glazen. Drink uit lange dunne glazen in plaats van korte brede. Onbewust drink je hierdoor 25 tot 30% minder sap, frisdrank of wijn.

6. Goede koolhydraten

Maak onderscheid in goede en slechte koolhydraten. Slechte koolhydraten zitten voornamelijk in geraffineerde voeding, zoals suiker en producten met witmeel. Denk aan witbrood, frisdrank en pasta. De goede koolhydraten vind je in bladgroenten, fruit, peulvruchten, noten en onbewerkte volkorenproducten.

7. Gezonde tussendoortjes

Beperk het aantal tussendoortjes tot drie op een dag en let op het aantal koolhydraten. Een handje noten, schaaltje rauwkost of een fruitstuk zijn goed. Ook met een klein crackertje is niets mis.

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.

Bron: Libelle.nl | Beeld: iStock