Journalistenvakbond NVJ vindt dat de KRO-NCRV de geloofwaardigheid van de publieke omroep op het spel zet door de nevenfunctie van Yvon Jaspers bij de grootste veevoederfabrikant van Europa toe te staan. Dat stelt algemeen secretaris Thomas Bruning in een reactie op de commotie die na een publicatie in Trouw is ontstaan over de dubbele baan van de Boer zoekt vrouw-presentatrice.

Belangenverstrengeling

De KRO-NCRV-coryfee moet voor het bedrijf For Farmers in campagnes 'de boerentrots naar boven halen', iets dat zij ook doet in het door haar voor de NPO gemaakte programma Onze Boerderij. De directie van KRO-NCRV heeft deze nevenfunctie goedgekeurd. 'De omroep heeft heel wat uit te leggen', stelt de journalistenvakbond. 'Juist bij de publieke omroep moet je elke suggestie of schijn van belangenverstrengeling vermijden. Je houdt als publieke omroep je geloofwaardigheid alleen overeind door hier écht scherp op toe te zien.' Af en toe een dagvoorzitterschap doen is prima, stelt Bruning. 'Maar drie jaar lang op de loonlijst van een veevoederproducent staan, is echt een ander verhaal. Dat er geen openheid over de hoogte van de bijverdiensten wordt gegeven, helpt ook niet echt.'

Article continues after the ad

Tot inzicht komen

Een onderzoek naar de zaak door het Commissariaat van de Media wijst Bruning niet af. 'Al lijkt me het verstandiger dat KRO-NCRV zelf tot het inzicht komt dat dit een heel slecht signaal afgeeft.' Het Commissariaat voor de Media wil niet zeggen of het artikel in Trouw reden is om Onze Boerderij onder de loep te nemen. 'Wij doen nooit uitspraken over mogelijke onderzoeken', stelt een woordvoerder. 'Als een omroep een bepaalde nevenactiviteit goedkeurt, gaan wij ervan uit dat er goed naar die nevenactiviteiten is gekeken.' De waakhond kan wel besluiten tot een onderzoek als over een bepaalde presentator of programma klachten binnenkomen. 'Maar dat is in dit geval nog niet gebeurd.'

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.

Beeld: Peter Smulders | (ANP)