Het is precies vijfentwintig jaar geleden dat Wolter Kroes zijn eerste hit scoorde. De zanger is inmiddels niet meer weg te denken uit de Nederlandse showbizz. In Story blikt Wolter terug op zijn carrière, maar vertelt hij ook openhartig over zijn angsten en hoe hij na zijn scheiding voor grote liefde Tessa heeft moeten knokken. ‘In het begin wilde ze niets van me weten. Ze keek me zo aan: daar heb je weer zo’n bijdehante, die iedereen denkt te kunnen versieren.’

Ik ben je prooi

‘Een ultiem liefdesliedje. Een heel bijzondere plaat die altijd wordt aangevraagd. Zelf ben ik nooit een prooi voor een vrouw geweest. Mijn vrouw Tessa is mijn prooi. Ik heb haar zestien jaar geleden echt moeten veroveren. In het begin wilde ze niets van me weten. Ze keek me zo aan: daar heb je weer zo’n bijdehante, die iedereen denkt te kunnen versieren. Daarbij hield ze ook helemaal niet van Nederlandstalige muziek. Meer van dancemuziek. De derde keer zag ik haar bij vrienden van ons en toen was drie keer scheepsrecht. De aanhouder wint. In het begin hebben we heel veel met elkaar gesproken. We hadden toch een rugzak met ieder twee kinderen in dezelfde leeftijd uit een vorige relatie. Daar moet je voorzichtig mee omgaan. Na een paar maanden hebben we met elkaars kinderen kennisgemaakt en er was direct een klik. We werden al snel een echt gezin met kinderen die als echte broers en zussen opgroeiden. Dan heb je het fantastisch voor elkaar. Ik ben ook echt trots als we met zijn allen bij elkaar zijn. En toen Tessa in verwachting raakte van Thomas werd hij echt de verbindende factor. Dat is hij nog steeds, al kunnen ze hun twaalfjarige broertje ook weleens achter het behang plakken. Maar voor mij is hij mijn held. ’

Laat me los

‘Mijn eerste top 40-hit. En dat is echt aan Paul de Leeuw te danken, die fan van dit liedje was. Hij nodigde me uit in zijn televisieprogramma. Het was mijn eerste tv-optreden en ik was nog heel bleu en onbevangen. En nog steeds. Dat is ook mijn kracht. Ik keek nooit naar hoe René Froger of Marco Borsato voor de camera stond. Achteraf gezien was het ook wel een knullig optreden. Voor mij heeft het altijd vastgestaan dat ik met zingen mijn brood zou verdienen. Vanaf het eerste begin. Ik trad op in cafeetjes en zalen en kon van de aanvragen leven. Ik woonde nog gewoon thuis en had geen grote kosten. Ik deed ook geen grote aankopen en kon sparen. Onder de vleugels van mijn ouders heb ik mijn carrière kunnen opbouwen. Dat was heel veilig en mijn vader heeft achttien jaar mijn geluid gedaan. Ik heb ook nooit gedacht: wat moet ik gaan doen als het niet lukt? Er was voor mij geen alternatief.’

Ik ga d’r uit

‘Een van de meest wijze lessen die ik in de muziekwereld heb geleerd, is dat timing heel belangrijk is. Het moment om een plaat uit te brengen moet goed zijn. Deze plaat brachten wij afgelopen voorjaar uit: Ik ga d’r uit. En wat denk je? Twee dagen later ging Nederland vanwege de lockdown op slot. Dan werkt zo’n single niet meer. Maar nu merken we dat de plaat weer gedraaid wordt. Bij mijn optredens vragen ze ook deze plaat weer aan. Iedereen wil er toch uit. Zelf wil ik er ook uit, maar dan pak ik mijn boot en dan kan ik veilig de anderhalve meter aanhouden. Lekker varen, in mijn eentje of met mijn mooie gezin.’

Article continues after the ad

Viva Hollandia

‘We namen deze plaat op omdat er plannen waren om een oktoberfeest in Nederland te organiseren. Edwin Evers belde later en zei dat ik dé voetbalplaat van Nederland in handen had. In een dag hebben we een nieuwe tekst geschreven en Edwin was zo enthousiast dat hij elke dag het nummer drie keer in zijn radioshow Evers Staat Op draaide. Zelf zal ik Nederland altijd trouw blijven. Ik ben een oer-Hollandse jongen die niet zal emigreren. Hooguit dat ik ooit een tweede huis in bijvoorbeeld Kroatië wil gaan kopen. Maar Nederland is en blijft mijn thuis.’

Beeld: Peter Smulders

Lees het hele verhaal in Story. Editie 35 ligt nu in de winkel of lees het artikel via Magazine.nl

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.