De overgang gaat helaas gepaard met een aantal vervelende lichamelijke symptomen en mentale klachten. Gelukkig zijn er een paar voedingsadviezen die je daar vanaf kunnen helpen. Volgens voedingsexperts Desirée Marsman weten maar weinig vrouwen welke invloed voeding kan hebben op de symptomen van de overgang. ‘Ze merken dat ze weinig energie hebben of steeds een beetje aankomen. Ze hoeven geen maatje 36 meer, maar willen zich wel graag weer vitaal voelen”, schetst Marsman in het AD. Onderstaande voedingsadviezen kunnen daarbij helpen.

Deze producten kun je tijdens de overgang beter vermijden

Article continues after the ad

Soja is een veel gebruikte stof voor natuurlijk hormoonbehandelingen tijdens de overgang. Dit komt omdat deze plant de aanmaak van oestrogeen verhoogt. Een hormoon dat bij vrouwen in de overgang juist afneemt. Toch kleven er volgens Marsman ook negatieve effecten voor onze gezondheid, aan soja. ‘In soja zit fytinezuur en dit kan de opname van essentiële mineralen blokkeren, zoals calcium, zink, magnesium en ijzer. Het zorgt er ook voor dat zetmeel minder makkelijk wordt afgebroken.’ Daarnaast kun je volgens de voedingsdeskundige ook het gebruik van cafeïne, alcohol, koolzuur, suiker en natrium het beste matigen. ‘Die remmen de opname van calcium en calcium heb je juist hard nodig in de overgang, want je verliest in een paar jaar tijd tien tot twintig procent botmassa.’

Beeld: Peter Smulders

Alle tips lezen? Dit artikel is afkomstig uit de Story Gezond Special die hier te bestellen is: 'Bestellen'.

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.