In oktober 2021 bestaat de Nederlandse televisie 70 jaar. Story blikt in een serie portretten van bijzondere televisiepersoonlijkheden terug op de mens achter de sterren. In deze aflevering Willem Ruis. Turbulent en tragisch, zo kan zijn korte leven omschreven worden. Nooit tevreden, nooit echt voldaan, nooit een echt hoera. Na 41 jaar gaf zijn hart het op. De herinneringen aan de meest energieke showmaster die Nederland gekend heeft, blijven echter voortbestaan.

Gave om te toveren

Televisie is toveren en Willem Ruis (1945-1986), bekend als Mister Lotto en de Kissmaster, bezat de gave om te toveren. Hij was een natuurtalent, kon van iets kleins een geweldig spektakel maken waar je als luisteraar of kijker helemaal in werd meegezogen. ‘Maar,’ zo zei hij ook: ‘televisie vreet je op en spuwt je uit.’ De man die geboren werd als Klaas Willem Ruis had twee doelen in zijn leven: beroemd worden en een gelukkig familieleven opbouwen. Hij werd beroemd, maar zijn huwelijk mislukte. Zijn levensverhaal werd dat van 41 jaar zelfgekozen eenzaamheid, terwijl hij door de buitenwereld geroemd werd om zijn energie en vakmanschap.

Article continues after the ad

Onvoorstelbare hoogtepunten

Als geen ander gaf hij het beroep van presentator nieuwe inhoud en allure en wees Paul de Leeuw, Carlo Boszhard en vele anderen de weg. Zijn kleurrijke levensverhaal werd een musical, een drama met onvoorstelbare hoogtepunten, maar ook vreselijke dieptepunten. Hij hechtte aan zekerheden: zijn gezin, het vakantiehuis in het Spaanse Dénia, aan kroketten eten in een stationsrestauratie, zoals hij dat met zijn vader en moeder ook deed. Met een schaaltje chips en vol verwachting zat half Nederland jarenlang op zaterdagavond voor de buis, klaar voor het ultieme vermaak.

Beeld: Brunopress
Dit artikel komt uit Story. Editie 52 ligt nu in de winkel of lees het artikel via Magazine.nl

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.