Na vijf jaar en 925 afleveringen verdween Goudkust in 2001 van de Nederlandse tv. Het einde kwam abrupt, en na jaren van groot succes werden de acteurs plotseling werkloos. Hoe gaat het nú met al die bekende soapgezichten van weleer?

Timon Moll (55) werd in 1996 de eerste ‘soaphomo’ van Nederland. Hij gaf een gezicht aan het personage Michiel van den Brink. Voor acteurs was het spelen in de dagelijkse SBS6-serie een onzekere bezigheid. Alles hing af van de kijkcijfers. ‘Om de paar maanden ging de zender zich beraden of Goudkust door mocht gaan. Daar stond tegenover dat je een goed salaris kreeg. Vroeger deed ik toneelwerk en daar betaalden ze een stuk minder,’ vertelt Timon. Voor het aanzien van een acteur was de transfer naar een tv-drama zeer ongunstig. ‘In die tijd was het not done om in een soap te spelen. Zoiets deed je gewoon niet. Ik heb na Goudkust rollen niet gekregen, omdat ik die soaphomo was.’

Article continues after the ad

Driehoeksverhouding

Na een spectaculaire entree werd het karakter Michiel steeds braver. Tot ongenoegen van Timon. ‘Ik was de Helen Helmink van Goudkust geworden. Na enige tijd heb ik gevraagd of het niet wat spannender kon. Al snel kreeg Michiel toen een driehoeksverhouding met twee jongens. Dat was heerlijk om te doen!’ Het besluit van SBS6 om te stoppen met de serie, kwam abrupt. Destijds noemde Timon die beslissing ‘schofterig’. Tijd voor een fatsoenlijk afscheid was er niet. ‘Op dat moment was onze studio verhuisd van Utrecht naar Aalsmeer. Dat was de plek waar ook Goede Tijden, Slechte Tijden en Onderweg naar Morgen werden opgenomen. Ik weet nog dat Guusje Nederhorst bij de laatste aflevering stond mee te huilen in de coulissen.’ Tegenwoordig is Timon regisseur. Hij heeft tv-successen als Ik vertrek en de kinderserie Brugklas op zijn naam staan.

Lees alle Goudkust-verhalen in Story. Editie 34 ligt nu in de winkel of lees het artikel op Blendle.

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.

Beeld: ANP