Vijf jaar geleden gaf Rocco Granata (81) zijn allerlaatste optreden in Nederland. De Vlaamse zanger, die tientallen miljoenen exemplaren van zijn hit Marina verkocht, geniet van zijn pensioen. Terugkijkend op zijn carrière beseft Rocco dat hij unieke kansen heeft gekregen, maar er staat ook een enorm drama in zijn geheugen gegrift...

Sinds zijn hartoperatie, negen jaar geleden, voelt Rocco Granata zich weer kerngezond. Toch denkt 
de van oorsprong Italiaanse zanger, die wereldwijd bekend werd door zijn hit Marina, al wel aan zijn afscheid. In het Vlaamse tijdschrift Dag Allemaal vertelt hij: ‘Alles wat leeft, sterft. Daar ben ik me heel erg van bewust en ik denk er veel over na.’ Rocco laat weten dat hij niet begraven wil worden maar gecremeerd – omdat hij claustrofobisch is. ‘Maar waar wil ik uitgestrooid worden? Zuid-Italië, Californië, Chicago, Oostende, Portugal of hier? Eigenlijk wil ik niet dat iemand het ooit zal weten. Ik wil het liefst gewoon verdwijnen, niemand moet nog naar mij kijken.’ Maar de kans dat dat gebeurt, is klein. Zowel in België, waar hij op zijn tiende kwam te wonen, als in Nederland en vele andere landen is Rocco Granata een fenomeen. En dat alles door zijn wereldhit Marina. Hij heeft meer platen verkocht dan Jacques Brel en zelfs in landen als Cambodja en China hebben ouders hun dochters naar Marina vernoemd. Zijn succes in Amerika heeft hij te danken aan Willy Alberti, zo vertelt Rocco aan Dag Allemaal. ‘Ik kreeg op een dag telefoon van mijn uitgever: Rocco, je moet er nu naartoe. Willy Alberti staat in de hitlijsten met zijn versie van Marina en iedereen denkt dat hij de originele vertolker is.’ Aangekomen in Amerika werd Rocco direct uitgenodigd voor een optreden in een grote televisieshow. ‘Ik heb er veel mensen ontmoet. Connie Francis en Frank Sinatra.’ Rocco werd zelfs gevraagd of hij Frank Sinatra een exemplaar van Marina wilde overhandigen. Maar dat weigerde hij. ‘Ik was te gegeneerd. Ook al hoorde ik achteraf dat Marina ook op het repertoire van Dean Martin stond. Sinatra moest me dus wel gekend hebben.’ 

Article continues after the ad

Beeld: ANP

Lees het hele verhaal in Story. Editie 49 ligt nu in de winkel of lees het artikel via Tijdschrift.nl.

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.