Voormalig omroepbaas Bart in ’t Hout en SBS-kopstuk Eric Eljon schreven een pikante sleutelroman over hun belevenissen in de tv-wereld. In de showbizz tot en met politiek Den Haag heeft dat tot flinke ophef geleid... 

In de roman komt naar voren dat drankmisbruik onder mediamensen van alle tijden is. De hoofdpersoon in het boek, Monique Hoogedoorn, werd daar in de jaren zeventig in de krantenwereld al mee geconfronteerd en ook in de tv-wereld in de jaren negentig en begin deze eeuw was dat niet anders. In het boek gebruikte een ervaren CEO (chief executive officer, de hoogste baas) de handtastelijkheden van een gevierd presentator bij een medewerkster als chantagemiddel tijdens de contractonderhandelingen. Daar waar de presentator aanvankelijk dacht er drie ton bij te krijgen, kreeg hij een contract voorgeschoteld waarbij hij anderhalve ton moest inleveren. ‘Dit is wat we gaan doen,’ sprak de CEO. ‘Ik heb met het meisje in beginsel overeenstemming over een schikking. We betalen haar een bedrag ineens en we bieden haar een vaste baan met een mooi salaris. (...) Dus ik raad je dringend aan dit contract nu te ondertekenen en vooral heel blij te zijn dat we het zo voor je kunnen oplossen.’ Een ander trucje van leidinggevenden binnen de omroepwereld, was het contractueel vastleggen van kritische recensenten als deskundige in talkshows. Een trucje dat mediamagnaat John de Mol onlangs met de gevreesde AD-recensente Angela de Jong wilde uithalen, maar zij weigerde zich te verbinden aan probleemkindje 6 Inside.  

Article continues after the ad

Lees het hele verhaal in Story. Editie 19 ligt nu in de winkel of lees het artikel op Blendle.

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.

Beeld: Peter Smulders