Nikkie Plessen (35) had gisteren duidelijk moeite om het droog te houden aan de desk bij RTL Boulevard. Het is namelijk de eerste keer dat een model met het syndroom van Down het beeld is van een campagne voor Gucci.

Het item heeft een dubbele lading voor de mode-ontwerpster. Haar broertje had namelijk ook het syndroom van Down en overleed heel wat jaren terug. Dat dit 18-jarige model nu hierin een plek krijgt, vindt Nikkie dan ook heerlijk om te zien. 'We hebben zo’n beeld van de wereld... daar hoort zij ook bij. Ik vind het knap en goed dat grote merken zich daar zo achter scharen', vertelt ze zichtbaar aangeslagen.

Article continues after the ad

Meiden met karakter

Plessen verklaart: 'Als je bijzonder bent, als je het gezicht bent van een campagne, dan moet je wel iets hebben waar mensen op blijven hangen. Ik vind dat we in de modewereld nu moeten laten zien dat alles kan: dun, dik, dat alles voorbijkomt. Die wereld heeft al zo’n stempel, met maatje 36, soms een beetje zonder inhoud. We moeten nu kijken naar meiden met karakter, waarvandaan en hoe ze eruitzien maakt niet uit.'

Niet uitbuiten

Wel wil ze benadrukken: 'Je moet het niet gaan uitbuiten. Het is niet dat ik nu ineens op zoek ga naar iemand met het syndroom van Down. Het belangrijkste is dat je ziet dat dit meisje het zelf ook leuk vindt.'

Bron: AD | Beeld: Peter Smulders

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.