Na negen jaar staat John de Mol niet meer bovenaan DeMedia100, de jaarlijkse lijst van de honderd meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media. De Mol is van de troon gestoten door Arjen Lubach en staat nu op een tweede plaats, zo werd woensdagavond bekendgemaakt tijdens het DeMedia100 Diner in de Kromhouthal in Amsterdam.

Arjan Lubach en Eva Jinek

De meest invloedrijke vrouw in de media is dit jaar opnieuw Eva Jinek. Zij staat wederom op plek drie. In de top 10 van de lijst staan net als in de negende editie vorig jaar drie vrouwen. Behalve Jinek zijn dat Linda de Mol (5) en Chantal Janzen (7). De hoogste nieuwe binnenkomer is Marieke Elsinga, zij staat op de 24e plek.

Vrouwen 

Het aantal vrouwen op de lijst is ook deze keer gestegen. In 2012 stonden in DeMedia100 twaalf vrouwen, vorig jaar waren het er 30 en deze editie zijn het er 34.

Onderzoek

DeMedia100 wordt jaarlijks vastgesteld na onderzoek van onderzoeksbureau MediaTest. Voor het onderzoek zijn dit jaar 40.000 professionals uit media en marketingcommunicatie uitgenodigd, waarvan er 1300 hebben meegedaan. Zij kozen hun tien favorieten uit de driehonderd genomineerden. Ook worden er jaarlijks verschillende deellijsten samengesteld zoals onder meer DeInfluencer50, DeNieuwsmedia50 en DeRadio50.

Article continues after the ad

Grapje

Arjen zelf speelt grappig in op het nieuwtje dat hij de meest invloedrijke persoon is geworden. Op Instagram deelt hij het nieuwsbericht en bij de post schrijft hij: 'Als jullie dit niet liken zijn jullie ontslagen.'

De tekst gaat verder onder de post.

Nieuw programma

Arjen Lubach keert volgend jaar terug op televisie met een show rond komedie en actualiteit. Met zijn vaste team, waarmee hij ook Zondag met Lubach maakte, is hij van maandag tot en met donderdag op NPO1 te zien. Lubach nam in maart na dertien seizoenen afscheid van zijn populaire wekelijkse VPRO-programma Zondag met Lubach. De satirische show, die in 2017 de Gouden Televizier-Ring won, wist door de jaren heen steeds meer kijkers te trekken. Zondag met Lubach begon in 2014 met zo’n 400.000 kijkers en zwaaide in maart af met ruim 1,8 miljoen kijkers.

Bron: ANP, Instagram | Beeld: Peter Smulders

 

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.