Morgan Freeman zegt verbijsterd te zijn door de beschuldigingen van seksuele intimidatie, die donderdag naar buiten kwamen. In een eerste reactie bood de acteur zijn excuses aan aan "iedereen aan die zich oncomfortabel of niet-gerespecteerd voelde.

"Ik ben verbijsterd dat tachtig jaar van mijn leven in een handomdraai dreigt te worden ondermijnd door de berichten van donderdag", laat Freeman in een tweede verklaring weten, waarin hij ontkent zich te hebben misdragen.

"Ik wil ook duidelijk zijn: ik heb geen onveilige werkomgevingen gecreëerd. Ik heb geen vrouwen aangevallen. Ik heb geen werk of promotie aangeboden in ruil voor seks. Elke suggestie dat ik dat heb gedaan is volledig onjuist."

CNN

Zestien mensen hebben zich tegenover CNN uitgesproken over ongepast gedrag en intimidatie door Freeman, acht van hen zeggen slachtoffer te zijn van de acteur.


Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.

Bron en beeld: ANP

Arie Boomsma wordt moedeloos van de voortdurende discussie over Zwarte Piet. De presentator schrikt van de reacties van van voor- en tegenstanders en hoopt op meer begrip.

Droevig

"Het is droevig dat sommige Nederlanders andere Nederlanders niet als Nederlanders zien", schrijft Arie maandag op Instagram. "Dat er in ’zij’ en ‘wij’ gesproken wordt. Je zou willen dat al die mensen elkaar gewoon zouden leren kennen. Over en weer. Als je iemand kent, en leert begrijpen, is het in de meeste gevallen moeilijker haar of hem te haten."

Geen echte discussie

Boomsma vindt de pietendiscussie bovendien "geen echte discussie", omdat argumenten vaak ontbreken."Tradities moet je niet veranderen, wordt er bijvoorbeeld steeds geroepen. In een debat zou je dan beginnen over stierenvechten, jagen, de doodstraf, vrouwen die niet naar school mogen, roken of andere tradities en gewoonten die werden ingehaald door de tijd."

Alle sluizen open

Het gaat volgens hem om sentimenten. "Pas als je begrijpt waarom mensen het gevoel hebben dat hen iets wordt afgenomen, kom je verder. Want dat gevoel gaat dieper. Dat merk je aan opmerkingen als “wij bemoeien ons toch ook niet met hun tradities”, waarna een Suikerfeest of slachtfeest genoemd wordt. De angst voor een vreemdeling die geld kost. Werk, ruimte en tradities komt wegnemen. Eigen gewoonten komt opleggen. Die angst wordt geprojecteerd op dit debat. Op de Piet. De huidskleur van de knecht zet alle sluizen open."

In gesprek

Arie pleit ervoor dat mensen met elkaar in gesprek gaan. "Ik denk dat het belangrijk is de drang om jezelf buiten de pietendiscussie te houden te negeren. Spreek je uit. Wees betrokken. Laat haat en racisme nooit winnen."

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.


Beeld: Peter Smulders | (ANP)

Frank van der Lende (29) start op YouTube met een serie over alzheimer. De 3FM-dj maakt de serie Frank & Alzheimer, met name voor jongeren die een ouder met dementie hebben.

Lotgenoten

Franks vader kreeg op 61-jarige leeftijd, relatief jong, te horen dat hij alzheimer heeft. Op internet kon Frank toen nauwelijks informatie en verhalen vinden van jongeren die in dezelfde situatie zitten. “Daardoor kwam ik op het idee een YouTube-serie te maken om jongeren te informeren over deze ziekte”, zegt Van der Lende. In de serie praat hij met verschillende deskundigen, onder wie hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder. Ook gaat de 29-jarige dj langs bij jongeren met een ouder die dement is.

Herkenning

De filmpjes verschijnen op het YouTube-kanaal van Alzheimer Nederland. “Wij zijn blij met de video’s”, zegt Gerjoke Wilmink, directeur-bestuurder van Alzheimer Nederland. “Op deze manier kunnen we ook deze jongere doelgroep goed informeren en herkenning bieden. Als een van je ouders dementie krijgt op jonge leeftijd heeft dat grote impact.”

Afleveringen

De eerste video verschijnt op 20 november. Daarna komt er gedurende vijf weken iedere dinsdag een nieuwe aflevering online.

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.


Beeld: Peter Smulders | Flaironline.nl