De Meilandjes hebben SBS 6 eigenhandig uit het kijkcijferslop getrokken. Ze fungeren als de cash cows van de zender, maar daar kregen ze in het begin helemaal niet naar betaald. Het gezin kwam er door influencer Robbert Rodenburg achter dat ze zwaar onderbetaald werden.

Martien doet in zijn biografie een boekje open over de geldkwestie. 'Wij wisten in het begin natuurlijk niets van geld. Toen ging dat nog via Vincent TV Producties. Zij zeiden gewoon: 'Je krijgt zoveel per uitzending'', schrijft de kasteelheer. De Meilandjes gingen akkoord. 'Niet wetende dat het zo’n succes zou worden en we zelfs de Ring zouden winnen.' 

Article continues after the ad

Robbert zorgde voor goede deal

Het was Robbert Rodenburg, influencer en goede vriend van Maxime, die het gezin erop wees dat ze veel te weinig geld kregen voor de afleveringen. Maxime: 'Hij zei tegen mij: 'Wat jullie hebben gekregen voor dat eerste seizoen slaat helemaal nergens op. Veel te weinig. Je moet dit en dit vragen.' Dat heb ik toen tegen papa en mama gezegd.' Maxime vertrouwt op de zakelijke kennis van Robbert. 'Hij kent iedereen, hij heeft er verstand van', zei ze tegen Martien en Erica. 'Die gaat echt geen verkeerd bedrag noemen, dus dit moet je gewoon vragen. En dankzij hem hebben wij zo’n hoog bedrag gevraagd en dankzij hem hebben we zo’n goeie deal met Talpa.'

Manager aan de kant gezet

Robbert bleek een betere manager voor de Meilandjes dan hun toenmalige manager Mirjam de Raaff. Zij adviseerde om dat bedrag níét te vragen, volgens haar was het voorstel 'veel te hoog' en 'niet gebruikelijk'. Uiteindelijk heeft het gezin de samenwerking met Mirjam opgezegd. 'Het had heel veel geld kunnen kosten als we ons contract met Talpa aan haar hadden overgelaten.'

Beeld: Peter Smulders | Bron: Mediacourant

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.