Sinds Linda Hakeboom de diagnose borstkanker kreeg, hebben haar borsten een totaal andere betekenis gekregen. 'Opeens waren ze het kwaad,' vertelt ze in &C.

Na de diagnose stond de documentairemaker meteen voor een heftige keuze. Wordt de operatie borstbesparend of wordt het een amputatie, aan een of twee borsten? 'Bizar, maar mijn eerste reactie was: amputeer maar gewoon,' zegt ze in het tijdschrift. 'Dat woord alleen al. Amputeren. Ik denk dan meteen aan kraterlandschappen.' Omdat haar borsten ineens de boosdoeners waren, keek ze er ineens heel anders tegenaan. 'Ik dacht eerlijk gezegd alleen maar: weg met die dingen.'

Article continues after the ad

Niet bang voor de dood

In september vertelde Linda, die eerder al liet weten dat er naast borstkanker ook uitzaaiingen zijn gevonden, in een openhartig interview in LINDA. dat ze ondanks alles niet bang voor de dood is. 'Als dit het was voor mij, dan heb ik echt een mooi leven gehad, heel veel meegemaakt, de verhalen verteld die ik wilde vertellen en als hier de eindstreep is, dan is dat hoe het moet zijn.' Toch geeft Linda niet op en gaat ze de strijd tegen kanker voor de volle honderd procent aan. 'Iedere arts zegt: ‘We gaan je beter maken’. Ondanks alle rotzooi is dat heel fijn.'

Kwaadaardig knobbeltje

Midden augustus liet Linda weten dat het knobbeltje dat ze ontdekte, kwaadaardig bleek te zijn. Daarbij had ze een belangrijke boodschap voor haar volgers. 'Ik weet dat dit een ver van je bed-show lijkt soms, maar dit kan echt iedereen overkomen. Daarom wil ik iedereen die dit leest nogmaals op het hart drukken: check jezelf! En als je iets voelt of wanneer je twijfels of je iets voelt, ga dan direct naar de huisarts.' Linda sluit af: 'Al ben je er tien keer voor niks, dat is beter dan één keer te laat. Alsjeblieft, trek aan de bel. Hoe onbenullig het ook lijkt.'

Beeld: Peter Smulders 

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.