Linda de Mol gaat het douchen komende dagen beperken tot maximaal een minuut. De presentatrice doet op deze manier mee aan de actie Minderen voor Kinderen van Unicef en de LINDA.foundation. Het geld dat ze hiermee bespaart houdt ze bij op een app en doneert ze na de actieweek aan kinderen die het minder goed hebben.

Naast het korter douchen bespaart Linda komende week ook op andere luxe extraatjes. 'Ik ga deze week de bloemen in huis overslaan. Hoe gezellig ik dat altijd ook vind, ik kan daar best een weekje zonder', zegt ze aan de vooravond van de actieweek die duurt tot en met 7 november. 'En ik ga meestal op donderdag uit eten of ik bestel wat, maar nu duik ik mijn vriezer in.'

Article continues after the ad

Nicolette van Dam

Nicolette van Dam doet als ambassadeur van Unicef Nederland ook mee aan de actie. 'Komende week ga ik zoveel mogelijk proberen thuis te koken', zegt Nicolette. 'In het weekend willen we nog weleens pizza's bestellen, maar dit weekend gaan we die juist zelf maken. Ik vind het heerlijk om met mijn dochters te koken en dat vinden zij ook leuk, ze helpen me graag in de keuken. Daarnaast gaan we er ook op letten dat we we niet alles buitenshuis gaan kopen. We nemen nu juist een lekkere snack mee voor onderweg als we ergens heen gaan, zodat we niet direct iets ter plekke hoeven te kopen.'

Geen streefbedrag

Linda de Mol heeft nog geen streefbedrag in gedachten. 'Ik ga per dag kijken wat ik minder of anders kan doen en dan invullen wat ik daar ongeveer mee bespaar. Aan het einde van de week is het dan voor mij ook wel spannend om te weten wat ik daar in totaal mee geminderd heb.'

Minderen voor kinderen

De app Minderen voor kinderen is vanaf woensdag te downloaden. Linda en Nicolette: 'Dit is het eerste jaar van de campagne. We hopen natuurlijk ten eerste op veel enthousiasme, dat iedereen de app gaat downloaden en mee gaat minderen. Om zelf bewuster te worden van de uitgaven die je wekelijks doet, te realiseren dat je af en toe eigenlijk best goed zonder die extraatjes kan. We willen uiteraard zoveel mogelijk kwetsbare kinderen in binnen- en buitenland steunen, en daar helpen alle kleine beetjes al aan mee.'

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.

Bron: ANP | Beeld: Peter Smulders