Joop van den Ende heeft maandagavond in de Duitse stad Hamburg een grote oeuvreprijs gekregen voor zijn bijdrage aan het Duitse culturele leven. De 77-jarige theaterproducent treedt niet veel meer in de spotlights nadat hij afgelopen jaar zijn bedrijf Stage Entertainment verkocht.

"Ik heb eerst een half jaar wat gas teruggenomen, ook om emotioneel te verwerken dat ik mijn bedrijf heb verkocht", vertelt Van den Ende in Hamburg. "Ik ben heel blij dat ik mijn bedrijf in een veilige haven heb kunnen achterlaten: een nieuwe eigenaar met gevoel voor kwaliteit en voldoende kapitaal. Maar daarna viel ik wel in een zwart gat."

Article continues after the ad

Advies

Daar is de mediamagnaat inmiddels van hersteld. "Ik ontwikkel en help bij veel nieuwe initiatieven, mensen vragen mij advies te geven over nieuwe producties. De Raad van Cultuur heeft mij gevraagd om advies over hoe die nieuwe musicalregeling eruit zou moeten zien. Ik heb de Foundation, ik zet mij in voor meer muzieklessen in de klassen. Eigenlijk ben ik bijna weer fulltime aan het werk."

Prijzen

Van den Ende ontving de afgelopen halve eeuw tegen de tweehonderd prijzen. "Ik heb kantoren in acht landen, op elk kantoor staan er wel een paar. Ik ben zelf de tel een beetje kwijtgeraakt. Maar een prijs heeft áltijd waarde, omdat het een blijk is van waardering. Het is bullshit als mensen zeggen: prijzen doen mij niets. Het maakt niet uit wie een prijs uitreikt, maar het is een compliment. En een compliment krijgen is altijd leuk." De Duitse markt heeft een speciaal plekje in het hart van de theaterproducent. "Als je naar de cijfers kijkt, is Hamburg na New York en Londen zelfs de grootse musicalmarkt ter wereld. Ik heb mogen helpen de Duitse musicalsector groot te maken. Toen wij in Hamburg kwamen, waren er maar twee theaters, nu zijn er vijf."

Andere kijk

Het theatericoon kijkt anders naar musicals nu hij zijn bedrijf heeft verkocht, bekent hij. "Op het hoogtepunt van mijn carrière verzorgde ik de voorstellingen in 25 theaters, er werden per jaar 8 miljoen kaartjes verkocht; dan moet je een heel breed scala aan musicals kiezen. Met de ene musical heb je natuurlijk meer affiniteit dan met de andere, dat kan niet anders. Ik hou enorm van het genre. Maar de dwang om álles te moeten zien is weg; ik kan nu eindelijk alleen de dingen kiezen die ik zelf écht mooi vind."

Beeld: Peter Smulders | ANP

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.