Johnny de Mol dikkere huid

Johnny de Mol heeft door de jaren heel wat kritiek over zich heen gekregen. Veel deed hem dat niet, zegt de presentator in een interview met AD Magazine. "Ik had overal schijt aan. Als iedereen naar links liep, bewoog ik naar rechts."

Jarenlang heeft Johnny mee kunnen kijken hoe zijn moeder Willeke Alberti en tante, Linda de Mol zich in de schijnwerpers bewogen. "Daar krijg je veel te verduren en leer je om het niet te persoonlijk te nemen. Zo kreeg ik ook een dikke huid. Die gun ik trouwens iedereen, een wat dikkere huid. Dan zou er veel minder gedoe zijn."

Article continues after the ad

Hokjesdenken

Johnny stoort zich aan de hokjes waarin veel Nederlanders denken. "In Nederland moet je of een Herman Brood zijn of een moeder Teresa. Een tussenweg is er niet. Maar een combinatie van die twee: waarom niet? Leg mij eens uit waarom ik op vrijdagavond niet de kroeg in kan, als ik op zaterdag naar een instelling ga om kinderen te bezoeken die het moeilijk hebben. Kijk, als ik naar de drank meur of ik kan niet op mijn benen staan, oké, maar dat gebeurde niet."

Empathie

Voor de presentator is het moment aangebroken om te laten zien waar hij voor staat. "Voor meer medemenselijkheid. Als mijn kinderen later vragen wat hun vader heeft gedaan aan de toestand van de wereld, dan sta ik niet met mijn mond vol tanden. Tuurlijk, papa heeft erop los geleefd, maar ook hier en daar geholpen."

Empathie werd Johnny met de paplepel ingegoten. "Ik kreeg het van huis uit mee. Ik ben opgegroeid met een moeder die wekelijks eenzame ouderen over de vloer kreeg of mensen met een beperking." Ook zijn vader John doet veel. "Maar hij heeft één regel: ik help, ik doneer, maar noem alsjeblieft mijn naam niet. Hij wil niet op de voorgrond. Zijn zwak zit bij kinderen en bij dieren. Ik mag dat nooit zeggen, maar ik doe het wel."

Bron: ANP | Beeld: Peter Smulders

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.