De oprichter van Talpa, John de Mol, spant op 5 juni een kort geding aan tegen Facebook. De mediamagnaat eist dat Facebook een halt toeroept aan het misleiden van consumenten door nep-advertenties voor bitcoin-producten, waarin zijn naam en foto worden gebruikt. Ook eist hij van Facebook de gegevens van de afzender van de advertenties.

"Het stuit me tegen de borst dat mensen hun zuurverdiende geld kwijtraken aan deze oplichterij. Mijn naam en beeltenis, en die van andere bekende Nederlanders, worden misbruikt voor het om de tuin leiden van onwetende consumenten. Iedereen begrijpt dat wij dat verschrikkelijk vinden", zegt De Mol. "Ik heb het bedrijf de kans gegeven het gesprek aan te gaan en maatregelen te nemen, maar ik liep tegen een muur van onwelwillendheid aan." Het geding dient op 5 juni in de rechtbank van Amsterdam. 

Article continues after the ad

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.

Bron: ANP | Beeld: Peter Smulders