Presentatoren, acteurs en zangers verdienen het grootste gedeelte van hun inkomen niet met hun optredens, maar met hun stem. Talloze Bekende Nederlanders worden door grote bedrijven ingehuurd voor radiocommercials en dat betaalt zo goed dat sommigen daarvan zelfs kunnen leven en acteren als een hobby wordt gezien...

Jente Kater, oprichter van stemmenbureau Voicebooking in Amsterdam, geeft toe dat er veel geld mee gemoeid is wanneer Bekende Nederlanders hun stem aan een product verlenen. ‘Dan hebben we het over misschien wel twee of drie keer een modaal inkomen,’ zegt Jente. ‘Het inspreken van een radiocommercial duurt ongeveer een uur. En als de BN’er een slimme manager heeft die het qua exclusiviteit ook goed regelt, praat je over tienduizenden euro’s. Soms wel meer dan een ton. Wat dat betreft zouden veel mensen in de schoenen van actrice Hadewych Minis willen staan. Zij is al jaren de vaste stem van de Kruidvatreclames en zou daar twee- tot driemaal een modaal jaarsalaris mee verdienen. Maar dan mag ze waarschijnlijk niet voor andere merken iets inspreken.’ 

Article continues after the ad

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.

Beeld: Peter Smulders