Stond Wendy van Dijk vroeger garant voor een miljoenenpubliek, nu gaan er weken voorbij dat ze nauwelijks nog 300.000 kijkers trekt. Henny Huisman, die bepaald geen fan is van haar programma’s, denkt te weten wat de reden daarvan is.

Het verbaast Henny Huisman (70) niets dat Wendy van Dijk (50) al langere tijd geen kijkcijferkanon meer is. Waar ze vroeger miljoenen kijkers wist te trekken met programma’s als Hart in Aktie en Ushi blijft daar nu nog geen vijfde van over. Op grote en dure shows als Flirty Dancing, This Time Next Year, De Dansmarathon en Wie kent Nederland stemmen nu nog slechts een paar honderdduizend kijkers af. Volgens velen heeft Wendy dan ook haar langste tijd als presentatrice gehad. Haar meest recente programma Cupido Ofzo werd na Chateau Meiland geprogrammeerd, maar zelfs dat werd geen succes. Maar liefst 64 procent van de kijkers haakte af toen Wendy’s datingshow begon; in de weken daarna vielen de kijkcijfers nog verder terug. Dat er zoveel mensen wegzappen, begrijpt televisierecensent Angela de Jong heel goed. ‘Of moet ik zeggen wegvluchten? Want dat is míjn natuurlijke reflex zodra Wendy in beeld verschijnt en tegen de kijker en de deelnemers op een gemaakt kleutertoontje begint te kirren,’ schreef ze in haar column in het AD.

Schade

Ook Henny Huisman ziet dat Wendy geen grote successen meer beleeft. ‘Ik kijk niet naar haar, als ik heel eerlijk ben,’ vertelt hij aan Story. ‘Ik ken Wendy nog uit de tijd dat ze cadeautjes rondbracht bij Wie Ben Ik?. Maar ik volg haar niet op televisie. Ook omdat ze niets vernieuwends doet.’ De presentator denkt te weten waarom de kijker bij haar afhaakt. ‘Volgens mij heeft dat met alle slechte publiciteit te maken waar Wendy een hoofdrol in speelde. Ik heb de verhalen gelezen over DISQ-gate, en de scheidingsgeruchten destijds over Erland en haar. Dat werkt nooit mee als je volkse programma’s maakt. Ik denk dat ze daar wel wat schade van heeft ondervonden. Kijkers haken dan af. Al gaan carrières altijd met ups en downs.’

Beeld: Brunopress, Peter Smulders

Article continues after the ad

Lees het hele verhaal in Story. Dit artikel komt uit Story. Editie 48 ligt nu in de winkel of lees het artikel via  Magazine.nl 

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.