Stylist en presentator Fred van Leer blijft samenwerken met het Nederlandse bedrijf Rumag, ondanks de kritiek dat het bedrijf plagiaat pleegt en zelf winst zou hebben gemaakt bij een benefietactie. Fred van Leer plaatst op zijn Instagram-account Leer van Fred in samenwerking met Rumag grappige teksten, en verkocht een tijdje merchandise met zijn eigen uitspraken in vergelijkbare Rumag-stijl.

'Ik doe een samenwerking met Rumag, maar die staat los van hun eigen sociale media-kanalen of hun Rode Kruis-actie. Zij beheren mijn Instagram Leer van Fred, waar teksten op worden geplaatst. Die worden samen met mij verzonnen, soms komen ze van Rumag en soms van mij. Die zijn gewoon voor de fun en verder verdien ik daar geen geld aan', laat de stylist desgevraagd weten.

Article continues after the ad

Eigen citaten

Aan de merchandise verdiende hij wel geld, maar de presentator benadrukt dat zijn eigen citaten op de spullen gedrukt stonden. 'We hebben een half jaartje T-shirts, hoodies en mokken verkocht. Dat waren alleen teksten die ik zelf altijd roep, namelijk 'roekoeroekoe', 'hup hup' en 'dag schaaat'. Ik heb geen geld verdiend aan andermans teksten.'

Coronakleding

Rumag lag afgelopen week onder vuur, omdat het mondkapjes verkocht met teksten als 'krijg de corona', 'coronalijer' en 'mondkappen nou'. De negatieve reacties namen toe toen het met T-shirts op de markt kwam voor het goede doel. Ook werd afgelopen weekend op het bedrijf felle kritiek geuit in het programma Zondag met Lubach.

Erg heftig

Fred vond alle ophef 'erg heftig'. 'Ik snap het wel, het was niet handig hoe ze sommige dingen aanpakten. Als je een actie doet voor het goede doel, en je wil daar zelf beter van worden, dan gaan mensen daar iets van vinden', reageert de Rotterdamse stylist. Chantal Janzen, die meewerkte aan de benefietactie van Rumag, heeft nog niet gereageerd.

Bron: ANP | Beeld: Peter Smulders

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.