Het Eurovisiesongfestival gaat vanwege de aanhoudende coronacrisis niet in normale vorm door. De organisatie mikt desondanks nog altijd op een scenario waarin alle deelnemers, onder strikte maatregelen, naar Rotterdam komen. Ook wordt een songfestival met publiek nog niet uitgesloten. Dat is woensdag bekendgemaakt tijdens een onlinepersconferentie.

Alle pijlen zijn nu gericht op het hoogst haalbare scenario B, waarin het songfestival in aangepaste vorm door kan gaan. Dat betekent volgens uitvoerend producent Sietse Bakker een editie op 1,5 meter, met scherpe coronamaatregelen waarbij alle 41 artiesten in Rotterdam Ahoy kunnen optreden. Of publiek aanwezig kan zijn bij de shows en of de activiteiten in de stad door kunnen gaan wordt op een later moment besloten.

Article continues after the ad

Het beste scenario, een normaal songfestival, is doorgestreept. De European Broadcasting Union (EBU) vindt dat onder de huidige omstandigheden niet realistisch. Door te kiezen voor scenario B kan er volgens de organisatie altijd nog afgeschaald worden naar beperktere scenario’s, waarin alle artiesten vanuit eigen land optreden. Ook wordt niet uitgesloten dat er op een aantal vlakken juist opgeschaald kan worden, mocht dat mogelijk zijn in mei.

Vastberaden en realistisch

Om alles veilig te laten verlopen ligt een uitgebreid gezondheidsplan en protocol klaar. Deze is vergelijkbaar met protocollen die worden gebruikt in de voetbalwereld en de Formule 1. Uit voorzorg heeft de EBU daarnaast al de grootte van de delegaties per land afgeschaald.

De organisatie is naar eigen zeggen 'vastberaden en realistisch'. Er is voorzichtig optimisme met het oog op de steeds grotere groep gevaccineerden en er komen steeds meer mogelijkheden om snel en betrouwbaar te testen. Ook de verschillende internationale pilots met testevenementen bieden hoop.

Het songfestival gaat dit jaar hoe dan ook door. Op 18 en 20 mei vinden de halve finales plaats en op 22 mei staat de finale gepland.

Bron & beeld: ANP

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.