Eerder dook Superguide in de allerbeste tv-programma’s van begin 2020, maar helaas stortten de zenders in slechts twee maanden al flink wat stinkende drek over ons heen. Een overzicht.

1. De Scheetjes: Bouwen op Bonaire

Wat dacht SBS6 toen ze met dit idee kwamen? We ‘jatten’ weer even twee paradijsvogels uit het bloemrijke archief van Ik Vertrek en het wordt net zo’n giga-hit als Chateau Meiland? We snappen ‘m hoor, maar het pakte allemaal vrij slecht uit. De avonturen van Hans en Karin, aka 'De Scheetjes', en hun mini-golfbaan op Bonaire leverden géén spectaculaire tv op. Toen bleek dat er érg weinig mensen keken, stuurde SBS6 Hans en Karin keihard naar de reservebank. Oef!

Article continues after the ad

2. Dancing On Ice

Bijna 450.000 kijkers voor groots zaterdagavondamusement op primetime? Dat is echt véél te weinig, zelfs anno 2020, de periode waarin Netflix de huiskamers domineert. BN’er-show Dancing On Ice van SBS6 begon nog aardig, maar zakte al snel door het ijs. En ja: die slechte woordgrap hebben we zojuist écht gemaakt. Past wel bij het niveau van Dancing on Ice! Overigens schaatste ook een andere ijs-show de mist in: De IJzersterkste op NPO 1 was ook al zo’n sterk staaltje 'wtf gebeurt hier'-tv.

3. 50/50

We blijven bij SBS6. De zender is een, euhm… terugkerend thema in dit lijstje! Waar Lingo bewijst dat Nederland nog best wel te porren is voor een dagelijks tv-spelletje, doet ’t programma ervoor op dezelfde zender ons toch weer twijfelen. De nieuwe kennisquiz 50/50 met Winston Gerschtanowitz is namelijk heel erg ‘dertien in een dozijn’. Weinig spanning, weinig spektakel, weinig echte vernieuwing – maar vooral: weinig kijkers. Winston mag van geluk spreken als ‘ie 300.000 Nederlanders kan bekoren…

Wel kregen we door 50/50 dít pareltje te zien:


4. De Sollicitatie

Wat ons betreft flopt De Sollicitatie op twee fronten. Zo zitten kijkers er overduidelijk niet op te wachten. Want ja, dat kunnen we na slechts twee afleveringen gerust stellen wanneer de cijfers zó belabberd zijn. Daarnaast voelt het allemaal wel erg simpel. In feite doet SBS6 niets meer dan een camera neerzetten tijdens echte sollicitatiegesprekken. That’s it. Wat dacht de redactie toen ze dit idee ging uitwerken? Oh nee, wacht: waarschijnlijk is er helemaal geen redactie! Dit programma is tot stand gekomen met medewerking van één cameraman. En als dat niet klopt, willen wij graag solliciteren als programma-bedenkers bij SBS6. Dat is pas lekker geld verdienen en blijkbaar is creativiteit géén vereiste!


5 en 6. Astro TV en Dit is mijn toekomst

Het einde van de paranormale programma’s Astro TV (Talpa) en Dit is mijn toekomst (RTL) kwam in januari als een mokerslag binnen. Dit had geen enkele glazen bol kunnen voorspellen. Het einde van een tijdperk. Nooit meer sassy medium Joke die bellers bang maakt, nooit meer onnozele tarotkaarten trekken en nooit meer van die heerlijke ongemakkelijke telefoongesprekken (‘Is uw man recent overleden?’, ‘Euhm… nee?’). Wat is hier dan de flop, horen we je denken? Nou, dat RTL en Talpa zijn gestopt met deze gouden tv natuurlijk! We hebben even een consultje nodig om deze pijn te verwerken…


7. Temptation Island

Alleen al het feit dat Temptation Island na het De Villa-debacle weer op tv komt, zou je een flop kunnen noemen. De vermeende aanranding – die door oplettende twitteraars én Tim Hofman aan het licht kwam – ligt nog vers in het geheugen. Ook het interne onderzoek binnen RTL, dat moet aanwijzen of er ook binnen andere ‘guilty pleasure’-programma’s fouten zijn gemaakt, is officieel nog niet eens afgerond.

Is dit niet véél te snel, weer zo’n oversekst, mogelijk onveilig programma op de buis? Zenderbaas Peter van der Vorst vertelde eerder dat het allemaal veilig was voor de kandidaten, maar wellicht is dit genre überhaupt gewoon not done. De kijker heeft er in ieder geval nog maar weinig zin in: de eerste twee afleveringen scoorden dramatische kijkcijfers…

Bron: Superguide

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.