Kijkers van GTST smulden vorig jaar van de comeback van het intens gemene personage Martine Hafkamp in de serie. Actrice Inge Ipenburg vertelt nu aan Story waarom ze na drie maanden weer van het scherm verdween...

Inge had echter heel andere beweegredenen om weer in de huid te kruipen van het personage dat haar zo bekend maakte bij het grote publiek. ‘Ik was bezig met een boek en dacht dat het toch wel goed was om op deze manier wat aandacht te genereren,’ vertelt Inge aan Story. Ook hoopte ze dat producenten haar weer zouden benaderen voor andere rollen. De wederkeer van de intens gemene Martine was daarom van korte duur. Al na drie maanden vloog ze – ook letterlijk – de serie weer uit. Om haar belagers te slim af te zijn, sprong het soapkreng uit een helikopter boven zee.

Lees het hele verhaal in Story. Editie 45 ligt nu in de winkel of lees het artikel op Blendle.


Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.

Beeld: Peter Smulders

Arie Boomsma wordt moedeloos van de voortdurende discussie over Zwarte Piet. De presentator schrikt van de reacties van van voor- en tegenstanders en hoopt op meer begrip.

Droevig

"Het is droevig dat sommige Nederlanders andere Nederlanders niet als Nederlanders zien", schrijft Arie maandag op Instagram. "Dat er in ’zij’ en ‘wij’ gesproken wordt. Je zou willen dat al die mensen elkaar gewoon zouden leren kennen. Over en weer. Als je iemand kent, en leert begrijpen, is het in de meeste gevallen moeilijker haar of hem te haten."

Geen echte discussie

Boomsma vindt de pietendiscussie bovendien "geen echte discussie", omdat argumenten vaak ontbreken."Tradities moet je niet veranderen, wordt er bijvoorbeeld steeds geroepen. In een debat zou je dan beginnen over stierenvechten, jagen, de doodstraf, vrouwen die niet naar school mogen, roken of andere tradities en gewoonten die werden ingehaald door de tijd."

Alle sluizen open

Het gaat volgens hem om sentimenten. "Pas als je begrijpt waarom mensen het gevoel hebben dat hen iets wordt afgenomen, kom je verder. Want dat gevoel gaat dieper. Dat merk je aan opmerkingen als “wij bemoeien ons toch ook niet met hun tradities”, waarna een Suikerfeest of slachtfeest genoemd wordt. De angst voor een vreemdeling die geld kost. Werk, ruimte en tradities komt wegnemen. Eigen gewoonten komt opleggen. Die angst wordt geprojecteerd op dit debat. Op de Piet. De huidskleur van de knecht zet alle sluizen open."

In gesprek

Arie pleit ervoor dat mensen met elkaar in gesprek gaan. "Ik denk dat het belangrijk is de drang om jezelf buiten de pietendiscussie te houden te negeren. Spreek je uit. Wees betrokken. Laat haat en racisme nooit winnen."

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.


Beeld: Peter Smulders | (ANP)

Frank van der Lende (29) start op YouTube met een serie over alzheimer. De 3FM-dj maakt de serie Frank & Alzheimer, met name voor jongeren die een ouder met dementie hebben.

Lotgenoten

Franks vader kreeg op 61-jarige leeftijd, relatief jong, te horen dat hij alzheimer heeft. Op internet kon Frank toen nauwelijks informatie en verhalen vinden van jongeren die in dezelfde situatie zitten. “Daardoor kwam ik op het idee een YouTube-serie te maken om jongeren te informeren over deze ziekte”, zegt Van der Lende. In de serie praat hij met verschillende deskundigen, onder wie hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder. Ook gaat de 29-jarige dj langs bij jongeren met een ouder die dement is.

Herkenning

De filmpjes verschijnen op het YouTube-kanaal van Alzheimer Nederland. “Wij zijn blij met de video’s”, zegt Gerjoke Wilmink, directeur-bestuurder van Alzheimer Nederland. “Op deze manier kunnen we ook deze jongere doelgroep goed informeren en herkenning bieden. Als een van je ouders dementie krijgt op jonge leeftijd heeft dat grote impact.”

Afleveringen

De eerste video verschijnt op 20 november. Daarna komt er gedurende vijf weken iedere dinsdag een nieuwe aflevering online.

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.


Beeld: Peter Smulders | Flaironline.nl