In welke vorm het Eurovisiesongfestival in mei ook zal plaatsvinden, Chantal Janzen is vastberaden er een spektakel van te maken. Dat kunnen de kijkers in coronatijd wel gebruiken, vindt ze. 'Ik ben nu nog gemotiveerder om er een mooi en groot feest van te maken', zegt Chantal, die het songfestival samen met Jan Smit, Edsilia Rombley en Nikkie de Jager presenteert, tegen het ANP.

Samen met burgemeester Ahmed Aboutaleb onthulde het viertal donderdag een aftelklok in Rotterdam omdat het nog precies honderd dagen duurt tot de grote finale op 22 mei. Die dag staat ook dik omcirkeld in de agenda van Chantal. 'Ik voel die kriebels wel. Het is ook fijn om in een tijd waarin de wereld in de pauzestand staat weer met z'n allen naar iets toe te kunnen leven.'

Article continues after the ad

Vorige week werd een 'normaal' songfestival uitgesloten. De organisatie heeft nu de hoop gevestigd op een editie waarbij de 41 deelnemers wel naar Rotterdam Ahoy kunnen komen en voor een klein publiek - op 1,5 meter afstand - optreden. 'Ik vind dat een hele mooie optie en ik hoop dat het gaat lukken. Maar we weten natuurlijk nog niet helemaal hoe het gaat lopen.'

Springen en juichen

Jammer vindt de presentatrice het wel dat deelnemers mogelijk met een veel kleinere delegatie naar Nederland komen. 'We kennen allemaal nog de beelden van toen Duncan Laurence in 2019 won en met al zijn mensen aan het springen en juichen was. Dat zul je nu niet of veel minder hebben.'

Desalniettemin is Chantal "erop gebrand" er net zo'n grote show van te maken als anders. 'Je merkt het ook aan hoe veel mensen er nu kijken naar amusement op tv. Er is op dit moment een grote behoefte aan amusement en televisie is belangrijker geworden. Er kijken normaal gesproken wereldwijd al veel mensen naar het songfestival, maar misschien is dat dit jaar wel veel meer. Daarvoor moet je er wel een feestje van maken.'

Bron: ANP | Beeld: Peter Smulders

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.