Arie Boomsma riep vorige week adverteerders op om Veronica Inside te boycotten, maar besloot een week later dat Johan Derksen toch geen racist is. En zo is er nog een groepje BN’ers, dat zich te pas en te onpas uitlaat over zaken die buiten hun deskundigheid vallen. Programmamaker Bert van der Veer reageert in Story niet bepaald mild op dergelijke acties.

Bert van der Veer, dé grote man achter vele succesvolle programma’s, sluit zich volledig aan bij hetgeen Willibrord Frequin en Henny Huisman zeggen. ‘Schoenmaker houd je bij je leest. Het gebeurt steeds vaker. Ik weet nog wel dat Katja Schuurman als een van de eerste BN’ers bij Barend en Van Dorp iets zei over premier Balkenende,’ zegt Bert. ‘Dat was het begin. En nu gebeurt het vrijwel dagelijks dat een bekend persoon luid en duidelijk zijn mening verkondigt. Het zijn een soort aandachtsjunkies. Mensen treden buiten hun eigen deskundigheid en weten daar aandacht mee te trekken. Ik vind dat een treurige zaak. Arie Boomsma doet het, Glennis Grace doet het... Ze moeten nadenken voordat ze zo’n actie op poten zetten. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat adverteerders de dienst gaan uitmaken?! Maar met hun uitspraken roepen Arie en Glennis dat wel op.

Barre tijden

We hebben natuurlijk vrijheid van meningsuiting, maar het zou beter zijn als ze zich erbuiten zouden houden en zich beperken tot sportscholen en zingen op een podium. Het is prima dat Arie zich als lobbyist voor de sportscholen opwierp. Dat is zijn terrein. Maar dit? En dan krabbelt hij een dag na de uitzending ook nog eens terug door te zeggen dat Johan Derksen geen racist is. Maar hij neemt iets terug wat hij niet eens gezegd heeft. Want toen hij die adverteerders opriep tot een boycot, zei hij niet dat Johan een racist was. En dan ineens mild gaan doen. Houd dan gewoon je mond! Hij heeft natuurlijk een bedrijf. En hij heeft er belang bij om het merk Arie Boomsma zo prominent mogelijk naar buiten te laten komen. Dat snap ik wel, want het zijn barre tijden voor sportscholen, maar denk even na.’

Beeld: Peter Smulders

Article continues after the ad

Lees het hele verhaal in Story. Editie 27 ligt nu in de winkel of lees het artikel via Magazine.nl

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.