Annet Malherbe (59) ging niet gebukt onder haar zwaarlijvigheid. 'Ik heb me nooit geschaamd voor mijn lichaam, ik heb me er altijd comfortabel in gevoeld. Maar geplaagd door toenemende gezondheidsklachten ging de actrice in 2012 toch onder het mes voor een maagverkleining.

Lees ook: 6 BN’ers die (veel!) zijn afgevallen

38 kilo lichter

'Ik wilde niet ingrijpen in een gezond lichaam. En ik vond het natuurlijk ook slap. Afvallen is iets wat je zelf moet kunnen, vond ik. Maar als je eenmaal obesitas hebt, is gewoon afvallen geen optie meer.' Een operatie leek de enige oplossing. 'Ik had nooit gedacht dat ik zoiets zou doen. En ik kan het nog niet geloven dat ik het heb gedáán', vertelde Annet vlak na de ingreep, waarna zij in rap tempo 38 kilo afviel.

Geen suikerziekte meer

Van de suikerziekte en hoge bloeddruk was zij ook snel verlost. Annet is dolblij dat ze destijds de keuze heeft gemaakt om een slanker leven te gaan leiden. 'Ik ben nu heel gezond en veel fitter. En ik kan makkelijk een dag op hoge hakken staan. Dat deed ik voorheen ook, zo'n uitslover ben ik wel, maar dan was ik bij thuiskomt gesloopt.'

Lees het hele verhaal nu in Story. Editie 30 ligt nu in de winkel.

Wil je niets meer missen van Story? Neem een abonnement. Profiteer nú van onze speciale zomer-aanbieding: 10 nummers voor slechts €10

Beeld: Peter Smulders

Arie Boomsma wordt moedeloos van de voortdurende discussie over Zwarte Piet. De presentator schrikt van de reacties van van voor- en tegenstanders en hoopt op meer begrip.

Droevig

"Het is droevig dat sommige Nederlanders andere Nederlanders niet als Nederlanders zien", schrijft Arie maandag op Instagram. "Dat er in ’zij’ en ‘wij’ gesproken wordt. Je zou willen dat al die mensen elkaar gewoon zouden leren kennen. Over en weer. Als je iemand kent, en leert begrijpen, is het in de meeste gevallen moeilijker haar of hem te haten."

Geen echte discussie

Boomsma vindt de pietendiscussie bovendien "geen echte discussie", omdat argumenten vaak ontbreken."Tradities moet je niet veranderen, wordt er bijvoorbeeld steeds geroepen. In een debat zou je dan beginnen over stierenvechten, jagen, de doodstraf, vrouwen die niet naar school mogen, roken of andere tradities en gewoonten die werden ingehaald door de tijd."

Alle sluizen open

Het gaat volgens hem om sentimenten. "Pas als je begrijpt waarom mensen het gevoel hebben dat hen iets wordt afgenomen, kom je verder. Want dat gevoel gaat dieper. Dat merk je aan opmerkingen als “wij bemoeien ons toch ook niet met hun tradities”, waarna een Suikerfeest of slachtfeest genoemd wordt. De angst voor een vreemdeling die geld kost. Werk, ruimte en tradities komt wegnemen. Eigen gewoonten komt opleggen. Die angst wordt geprojecteerd op dit debat. Op de Piet. De huidskleur van de knecht zet alle sluizen open."

In gesprek

Arie pleit ervoor dat mensen met elkaar in gesprek gaan. "Ik denk dat het belangrijk is de drang om jezelf buiten de pietendiscussie te houden te negeren. Spreek je uit. Wees betrokken. Laat haat en racisme nooit winnen."

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.


Beeld: Peter Smulders | (ANP)

Frank van der Lende (29) start op YouTube met een serie over alzheimer. De 3FM-dj maakt de serie Frank & Alzheimer, met name voor jongeren die een ouder met dementie hebben.

Lotgenoten

Franks vader kreeg op 61-jarige leeftijd, relatief jong, te horen dat hij alzheimer heeft. Op internet kon Frank toen nauwelijks informatie en verhalen vinden van jongeren die in dezelfde situatie zitten. “Daardoor kwam ik op het idee een YouTube-serie te maken om jongeren te informeren over deze ziekte”, zegt Van der Lende. In de serie praat hij met verschillende deskundigen, onder wie hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder. Ook gaat de 29-jarige dj langs bij jongeren met een ouder die dement is.

Herkenning

De filmpjes verschijnen op het YouTube-kanaal van Alzheimer Nederland. “Wij zijn blij met de video’s”, zegt Gerjoke Wilmink, directeur-bestuurder van Alzheimer Nederland. “Op deze manier kunnen we ook deze jongere doelgroep goed informeren en herkenning bieden. Als een van je ouders dementie krijgt op jonge leeftijd heeft dat grote impact.”

Afleveringen

De eerste video verschijnt op 20 november. Daarna komt er gedurende vijf weken iedere dinsdag een nieuwe aflevering online.

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.


Beeld: Peter Smulders | Flaironline.nl