Af en toe misbruik maken van haar bekendheid? Angela Groothuizen (60) schroomt niet om dat te doen, zo biecht ze op in interview met NPO Radio 2. 

'Als ik bel en zeg: u spreekt met Angela Groothuizen, heeft u nog een tafeltje?, wordt er heel vaak nog snel een tafeltje bijgezet. Maar meestal betalen ook wij BN’ers gewoon de hoofdprijs, en we moeten er hard voor werken', laat de presentatrice weten. Ook zet ze soms haar 'belangrijke stem' op om iets gedaan te krijgen. 'Zelfs in New York, waar ze me niet kennen, werkt dat soms. Ik doe mijn stem dan heel laag, dan denken ze blijkbaar dat ik iemand ben. Op de één of andere manier krijgen we dan altijd een goede tafel. Mijn dochters vragen mij vaak om dat te doen.'

Article continues after the ad

Nuchter

Toch betekent dat niet dat de bekendheid haar naar het hoofd stijgt: ze blijft heel nuchter in het leven staan. Ook koestert ze geen wrok tegenover AVRO die haar na vijftien jaar op straat zette. 'Ik was de enige die scoorde, en het was vlak voor de kerst. Maar ze wilden vernieuwen en verjongen. Ik werd vervangen door Karel van der Graaf, die tien jaar ouder was. Zo gaat dat in Nederland: als vrouw ben je heel snel te oud, als man kan je nog jaren door.' 

Financiële onzekerheid

Wel was het financieel in die periode wel even onzeker. 'We waren net verhuisd, dus mijn potje was op. Toen ben ik snel weer gaan zingen. Je moet altijd zelf verantwoordelijkheid nemen en geen wrok of rancune koesteren. Het maakt niet uit of iets je schuld is of niet. Bedenk gewoon: dit overkomt mij nu, hoe ga ik ermee om.' En de wereld veranderen met haar liedjes en programma? Dat kan ze niet, zo denkt ze. 'Daar ben ik in mijn eentje niet toe in staat. Maar ik hoop wel dat ik dingen doe die mensen inspireren en hoop bieden. Dat ik mensen even onderdeel kan laten zijn van iets vrolijkers, of van iets dat kan inspireren tot betere daden.'

Bron: Boulevard | Beeld: Peter Smulders

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.