Net nu het wat rustiger is rond ‘pandjesprins’ Bernhard, is er een nieuw offensief tegen hem gestart. Dit keer zal hij alle zeilen moeten bijzetten om zijn reputatie te beschermen.

Toen Het Parool eind 2017 bekendmaakte dat prins Bernhard jr. met compagnons 590 adressen in Nederland in zijn bezit had, waarvan 349 in zijn woonplaats Amsterdam, werd daar vol afschuw op gereageerd. De kapitale vastgoedportefeuille van Bernhard leverde hem zelfs de bijnaam ‘pandjesprins’ op. Het wekt dan ook geen verbazing dat men in Amsterdam niet altijd even blij is met Bernhards ondernemerschap. Zeker omdat de huizenprijzen er nog altijd schrikbarend hoog zijn en het voor een gezin met een modaal inkomen niet of nauwelijks mogelijk is in de hoofdstad woonachtig te zijn.

Article continues after the ad

Aangetast

Vanwege de ophef rondom Bernhard besloot kunstenaar Yuri Veerman vorig jaar een ludieke poster van de ‘pandjesprins’ te maken. Op de poster stond Bernhard afgebeeld met daarbij de tekst: Nu in Amsterdam. Bernhard van Oranje: de Prins met 349 huizen. Geen sprookje. Deze poster postte Yuri vervolgens op zijn Instagram-pagina, waarna er in Amsterdam een gekte losbarstte: het hoofd van Bernhard met de weinig vleiende tekst verscheen op meerdere plekken in de stad. Omdat Bernhard zich ernstig in zijn eer voelde aangetast, schakelde hij voormalig CDA-spindoctor Jack de Vries als woordvoerder in. Aan hem de taak om er in goed overleg met Yuri voor te zorgen dat de posters niet langer in de stad zichtbaar zouden zijn. ‘Mede door die poster werd Bernhard de verpersoonlijking van het huizenprobleem in Amsterdam,’ liet Jack aan Story weten. ‘En zoals in dit land wel vaker gebeurt, maken mensen daar uiting van: in de publieke ruimte en op straat. Bernhard is uitgescholden, ondergespuugd en toegeschreeuwd.’ 

Biertje

De laatste maanden zijn de beledigende posters van Bernhard langzaam uit het straatbeeld van Amsterdam verdwenen. Maar daar komt waarschijnlijk snel verandering in, nu kunstenaar Yuri Veerman de affiches sinds kort op zijn website verkoopt. Op 20 maart houdt Yuri een ‘Pick up your poster-party’ in zijn atelier in Amsterdam. ‘Je kunt dan je poster ophalen en een biertje drinken in mijn studio,’ meldt Yuri op zijn Instagram-pagina. Onderaan het plakkaat staat een website waarop fel wordt geageerd tegen het vastgoedmonopoly van Bernhard en de torenhoge woonlasten in Amsterdam.

Wanneer Story het nieuwe offensief van Yuri voorlegt aan Jack de Vries, reageert de voormalige woordvoerder van Bernhard verrast. ‘Gaat Yuri de posters te koop aanbieden? Zijn verweer vorig jaar was dat hij ze slechts online beschikbaar had gesteld en er verder niet verantwoordelijk voor was. Dat is nu dus duidelijk anders. Ik zal Bernhard hierover informeren.’ Even later: ‘Ik heb Bernhard geïnformeerd, hij gaat hier verder niet op reageren.’ Wel vertelde Bernhard vorige maand aan Story: ‘Het is niet leuk, maar het hoort erbij. Als je je nek uitsteekt, zijn er ook mensen die minder blij met je zijn. Dat is niet iets waar ik om vraag, maar dat hoort erbij. Ik sta voor wat ik doe, dus daar kan ik rustig mee leven.’

Beeld: Peter Smulders

Dit artikel komt uit Story. Editie 11 ligt nu in de winkel of lees het artikel via Tijdschrift.nl.

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.