De door de Rijksvoorlichtingsdienst namens de Oranjes ooit ingestelde mediacode kan bij de machtige Duitse krant Bild op hoongelach rekenen. Nu zij badkledingfoto’s van Willem-Alexander en Máxima publiceerden die mogelijk onbestraft blijven, dringt de vraag zich op: moeten Nederlandse media zich wél de wet laten voorschrijven?

Deze zomer bestond de beroemde mediacode vijftien jaar, maar het is de vraag of dat niet het laatste jubileum is geweest.

Gefronste wenkbrauwen 

Koning Willem-Alexander komt steeds nadrukkelijker in het nauw wat betreft het eenzijdig afgekondigde verbod om foto’s van privésituaties van leden van het Koninklijk Huis te publiceren. De mediacode is sowieso een regeling die bij juristen voor gefronste wenkbrauwen zorgt, maar sinds vorige week is de code helemáál aan het wankelen.

Mediacode

De Duitse megakrant Bild Zeitung plaatste immers deze week foto’s van het paar op vakantie in Griekenland. ‘Toen we deze fotoserie zagen, dachten we meteen: díe moeten we hebben!’ vertelt Bild’s fotoredactiemedewerker Kirsten Seehafer aan Story. ‘Vooral het ene beeld van Willem-Alexander die Máxima aan boord helpt, vonden we geweldig!’

Article continues after the ad

Uit navraag van Story blijkt dat men in Duitsland nog nooit van welke mediacode dan ook heeft gehoord. ‘Nee, daarvan is ons niets bekend. Daar zijn wij ook nooit op aangesproken. En ja, als wij leuke foto’s van de drie prinsessen aangeboden krijgen, zullen we die óók plaatsen.’

Beeld: Peter Smulders

Lees het hele verhaal in Story. Editie 35 ligt nu in de winkel of lees het artikel via Magazine.nl

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.