Tijdens de jaarlijkse fotosessie in Lech werd Amalia gespot met een kekke zonnebril van het Amerikaanse merk ’Privé Revaux’. Het gevolg? Het model van nog geen 30 euro is inmiddels niet meer verkrijgbaar. Kunnen we spreken van een nieuw rolmodel?

Cultureel wetenschapper Anneke Smelik van de Radboud Universiteit vindt van wel, zo verklaart ze op NPO Radio 1. Zeker omdat het hebben van een rolmodel al eeuwenoud is. 'In de modetheorie wordt gezegd dat sinds rond 1900 de lagere klassen altijd de hogere klasse imiteren', verklaart ze. 'In de jaren zestig kwam daar nogal de klad in. Dus het is wel opvallend dat dit nu weer opnieuw speelt. Meestal gebeurt dit met celebrity’s, maar de jongere prinsessen en koninginnen worden nu ook rolmodellen.'

Article continues after the ad

Verenigd Koninkrijk

In het Verenigd Koninkrijk zien we het ook al langer gebeuren bij items gedragen door Kate of Meghan. 'Het is wel echt iets van de jongere generatie. Ik denk niet dat prinses Beatrix of koningin Elizabeth ooit dat soort rolmodellen zijn geweest. De jonge prinsessen zijn veel meer bezig met stijl.'

Pretty Little Liars

En de tiener zelf heeft natuurlijk ook een rolmodel. Zij kijkt op tegen naar niemand dan Ashley Benson, onder meer bekend van Pretty Little Liars. De actrice droeg de zonnebril eerder om het merk te promoten. 'Met Amalia zie je iemand uit de hogere klasse die zelf rolmodel wordt, maar dan ook weer zelf een rolmodel uit de celebritycultuur volgt. Ik vind dat wel een grappige opeenstapeling van effecten', aldus Smelik. 'Ik denk wel dat ze bewust probeert fashionable te zijn. Ik denk niet dat ze expres probeert dat dit massaal nagevolgd wordt.'

Bron: Telegraaf | Beeld: Edwin Smulders

Wil je op de hoogte blijven van al het royalty nieuws? Volg dan de Story Royalty Facebookpagina!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de Story-nieuwsbrief.